LIVRES

The World of Interiors. Marc Camille Chaimowicz

Sous la forme d’un magazine de décoration d’intérieur, l’artiste Marc Camille Chaimowicz met en scène ses œuvres, où se pose avec acuité la question de la place du spectateur.

Information

Présentation
Sous la direction de Heike Munder
The World of Interiors. Marc Camille Chaimowicz

Cette monographie rétrospective de référence prend la forme d’un livre-ressource conçu et réalisé par l’artiste. La publication éditée suite à l’exposition monographique de Marc Camille Chaimowicz, «Zürich Suite», au Migros Museum für Gegenwartskunst de Zurich en 2006, documente trente ans de création, depuis les performances poétiques des années 1970 jusqu’aux installations récentes, revenant sur les interrogations constitutives du travail de Chaimowicz : la position du spectateur face à l’œuvre, le caractère éphémère de celle-ci, ses rapports à la musique.

Marc Camille Chaimowicz est né en 1947 à Paris. Il vit et travaille à Londres.

Préface par Marc Camille Chaimowicz (en anglais)

«In contrast to the fleeting pleasure of drifting through the department store which similarly offers up experiences chaptered for our attention, the magazine surely affords us a greater latitude of critical investment…

The very act of purchase enables us to be judgmental and as we drift from page to page, probably avoiding text and feigning disinterest… we are both held enthralled by some images and conversely drawn to the dubious pleasure of dismissing a plethora of bad taste and poor design decisions taken…

In common with more pedestrian generic magazines, the domestic spaces featured in The World of Interiors are invariably free of occupants… This not merely affords the stylist greater scope to rearrange, to distance the day-to-day and thus to accentuate various possible fictions — it more importantly enables the readers the better to project themselves into a range of aspirational fantasies…

The exception is that of artists’ homes which invariably feature the artist. It is as though these are seen either as extensions of their work or might in some fashion elucidate insight…»